Ostrowiec Świętokrzyski_Kirkut
Informacje praktyczne
- Informacje szczegółoweZwińRozwiń
- Rodzaj obiektu:
- Kultury Żydowskiej
- Powiat:
- ostrowiecki
- Gmina:
- Ostrowiec Świętokrzyski
- Adres:
- Ostrowiec Świętokrzyski
- Szerokość geograficzna:
- 50.941934464358
- Długość geograficzna:
- 21.386432647705
- Region turystyczny:
- Ostrowiec Świętokrzyski i okolice
- Telefon:
- +48 41 2476580
- Noclegi w okolicyZwińRozwiń
Trzystuletni dąb na terenie ostrowieckiego Kirkutu
- Ostrowiec Świętokrzyski, Iłżecka 11
Kościół parafialny pw. św. Michała Archanioła. Podniesiony do godności kolegiaty 12 czerwca 2000.
- Ostrowiec Świętokrzyski
- +48 41 2479270
Centrum Tradycji Hutnictwa w Ostrowcu Świętokrzyskim przybliża zwiedzającym hutnicze tradycje miasta i regionu. Urządzone na dwóch kondygnacjach dawnego Zakładowego Domu Kultury Huty im. Marcelego Nowotki ekspozycje łączą elementy tradycyjne – makiety, modele czy artefakty historyczne z elementami interaktywnymi – wykorzystane zostały stoły multimedialne, panele dotykowe, projektory, gry edukacyjne oraz czytniki i odtwarzacze.
- Ostrowiec Świętokrzyski, Aleja 3 Maja 6
- 41 200 30 39
Nowy cmentarz rzymsko-katolicki założono na początku XIX w., na wzniesieniu górującym nad starym miastem, około 500 m na płn.-wsch. od kościoła, przy drodze prowadzącej od kościoła do Denkowa.
- Ostrowiec Świętokrzyski, ul. Denkowska
- +48 609 222 800
Opis
W świetle tradycji żydowskiej pierwszy cmentarz znajdował się przy drodze do Bałtowa. Obecny powstał w 1734 r. Z tego roku pochodzi również najstarszy nagrobek rabina ostrowieckiego Naftalego syna rabina Hercle. Informacja o powstaniu cmentarza pochodzi z 1929 r. Został usytuowany na granicy zwartej zabudowy miasta, obok dzielnicy żydowskiej, tak jak w innych miastach prywatnych na terenie województwa sandomierskiego.
Fot. Kamil Król
Macewy, które były dominującą formą nagrobków, ustawiono na wschód w kierunku Jerozolimy. Jedyny niemy świadek dziejów cmentarza to dąb szypułkowy liczący 400 lat. Obiekty zgromadzone w lapidarium pochodzą z lat 20-40. XX w. Są rezultatem produkcji masowej, ale są obiektami oryginalnymi, zaś kamieniarzom nie brakło wyobraźni. Nie ma dwóch takich samych obiektów, mimo jednolitego wymiaru płyt. Każdy różni się detalem, formą symboliki, czy tekstem inskrypcji.
Fot. Andrzej Łada
(Opracowano na podstawie: Waldemar Brociek, Adam Penkalla, Regina Renz, Żydzi Ostrowieccy,
Wydane przez Muzeum Historyczno -Archeologiczne, Ostrowiec Świętokrzyski 1995)